یک روز در میان نامه فراهان

پژوهش های ابتکاری نشان می دهند که میان رژیم غذایی و افسردگی، ارتباطاتی مولکولی وجود دارد. آیا این مسئله صحت دارد؟ همه ما تقریبا می دانیم که رژیم غذایی پر از میوه، سبزیجات و غذاهای گیاهی بخاطر بدن کارگر است. اما هیچگاه وقت بوسیله اثرات روغن در رژیم غذایی پهلو روح و روان خویشتن اندیشیده ایم؟ تحقیقات نشان می دهند که رابطه مستقیمی میان رژیم غذایی سرشار از روغن و افسردگی وجود دارد. تو یک تحقیق به شیوه دقیق اثرگذاری رژیم لبالب از چربی بر عملکرد شناختی افراد پرداخته شده است. بخاطر معاینه بیشتر این موضوع تا پایان این مقاله همراه ما باشید. رابطه میان رژیم غذایی مملو از چربی و افسردگی چیست؟



بخاطر بررسی کنجکاو تر ارتباط میان غذاهای چرب و ابتلا به افسردگی، محققان در دانشگاه کالیفرنیا داخل سانفرانسیسکو، دانشگاه گلاسگو و کالج کینگ، تعدادی موش را تو بازه زمانی سه تا هشت هفته در معرض رژیم غذایی پر از چربی قرار دادند. داخل این مدت، رفتارها و واکنش های موش ها از رویت ابتلا به ملالت تجسس شد.

تو طول مدت پژوهش از دو آزمایش تعلیق دُم (tail suspension) و آزمایش های شنا (swim tests) بخاطر بررسی افسردگی درون موش ها استفاده شد. این دو آزمایش، استیناف هایی برای تخمین تغییرات خلق و انس در موش ها درون تحقیقات تجربی هستند. در این آزمایش ها تفاوت میان موش هایی که رژیم غذایی لبریز از چربی داشتند (۶۰ درصد کالری مورد نیازشان از عادت روغن تأمین می شد) با موش های دسته کنترل که رژیم غذایی متعادل داشتند مورد مقایسه قرار گرفتند.

همان طور که انتظار می رفت، موش هایی که از رژیم غذایی پرچربی مصرف می کردند، رفتارهای شان داخل طول مدت آزمایش با مقصد هایی از افسردگی همراه وجود. آنها در آزمایش های شنا و تعلیق دُم بسیار منفعل نم از موش های دیگر بودند. بی میلی به تحرک، یکی از نشانه های افسردگی است. موجب بی تحرکی موش ها بوسیله خیال اضافه وزن ناشی از مصرف روغن ها نبود بلکه ریشه در تغییرات شیمیایی مغزشان داشت. یعنی افزودن چربی داخل رژیم غذایی، بروز واکنش های رفتاری توأم با افسردگی را افزودن می دهد. رابطه میان اختلال در عملکرد شناختی و مصرف چربی ها چیست؟

برای کشف رابطه میان استعمال روغن و افسردگی، دانشمندان دست به استیناف های متعددی زده اند. آنها با تکنیک های عکس برداری داخل پی کشف ارتباطات مولکولی میان مصرف روغن و ملالت بوده اند. تصاویر پزشکی حاکی از آن بوده است که مصرف چربی بیش باعث تجمع اسیدهای چرب در هیپوتالاموس موش ها می شود. مولود چنین چیزی، ساختن اختلال در سیگنال دهی غریزی پروتئین هاست.

دانشمندان معتقدند، مصرف رژیم غذایی مملؤ از روغن نهایتا موجب تجمع اسیدهای چرب در بدن به اختصاص در هیپوتالاموس می شود و مستقیما روی پروتئین اثر.کی.ای(PKA) اثر می گذارد. یعنی خوش نویسی سیگنال دهی که منجر به فعال شدن رنجش می شود. دستاوردهای پزشکی درباره چربی و رنجش چیست؟



این دستاوردها بسیار مهم هستند. زیرا در درجه مبدا به مدح فرایندی می پردازد که خلال آن چربی زیاد جهت تغییراتی در خلق و خو می شود. البته چربی زیاد داخل رژیم غذایی مستقیما روی تولید سروتونین و واگذاری دهنده های عصبی دیگر بدن اثر نمی گذارد. اما عملکرد طبیعی هیپوتالاموس را مخدوش می کند و علائم رنجش را اضافه می دهد.

درون هر حال، دستاوردهای این تحقیقات می تواند به درمان ملالت به ویژه داخل کسانی که به واسطه افزایش وزن اندوهگین هستند، کمک شایانی کند. توسعه مولکول هایی که موجب عملکرد طبیعی هیپوتالاموس می شوند به ساخت داروهای ضدافسردگی معاون خواهد کرد. داروهایی که به طور اختصاصی برای افراد چاق یا دارای اضافه وزن مصنوع می شوند.

مقاله صوتی

مدت ۲ ساعت و ۲۰ دقیقه قالب فایل MP3 گوینده مژگان اصغری ظرفیت ۴۹ مگابایت تعداد فایل ۱۰ فایل صوتیمجموعه صوتی علائم، پیشگیری و علاج بلای ناگهانی ها



سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9،000 تومان مشاهده مقاله صوتی
  • ۹۸/۰۳/۱۹

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی