یک روز در میان نامه فراهان

جدیدترین نسخه از سری بازی های محبوب دووم چند روز پیش پایان روانه ی راسته شد. این نسخه از مجموعه که با نام Doom Eternal توسط استودیوی بازی سازی اید سافت ور (Id Software)مخلوق شده است، موافق نظر تحلیلگران یکی از بهترین بازی های نخست شخص شوتر در چند سال اخیر به شمار می آید. این بازی شوتر، گیم پلی بسیار سریعی دارد و بوسیله لطف سواری بازی سازی جدید اید سافت ور از گرافیک بصری چشم نوازی برخوردار است. 

گزارش های اخیر نشان می دهد اید سافت ور بهینه سازی های متعدد و مهمی را روی دووم اترنال برای نسل فعلی کارت های گرافیک اعمال کرده اند تا تجربه ی این بازی لذت حصه تر شود. با این حال گزارش جدیدی منتشر شده است که نشان می دهد کارت های گرافیک قدیمی سری رادئون AMD تو مقایسه با کارت های قدیمی سری جی فورس انویدیا توانایی بهتری برای اجرای بازی دووم اترنال دارند. 

ساعاتی پیش یکی از کارشناسان رسانه ی Hardware Unboxed ویدئویی جدید منتشر کرد. درون ویدئوی منتشرشده از لفظ او شاهد بنچمارک گیری از چندین کارت گرافیک قدیمی مبتنی کنار نسل های اول، دوم و ثالث معماریGCNای ام دی و همچنین کارت های مبتنی کنار معماری های کپلر (Kepler) و مکس مختار (Maxwell) انویدیا هستیم. کارت های گرافیک یادشده کارت هایی قدیمی بوسیله احصائیه می آیند، ولی هنوز اندوه شمار زیادی از گیمرهای امروزی اقتدار پرداخت خرج ی کارت های جدید را ندارند و به کاربرد از کارت های باستانی روی می آورند؛ بنابراین امروزه به صورت گسترده از کارت های گرافیک یادشده مصرف می شود. در بسیاری از مواقع، این کارت های گرافیک خوش ارج و قدیمی می توانند گزینه ای مناسب باشند. البته این موضوع نیز به موارد متعددی ارتباط دارد؛ بوسیله خصوص به این معیار که سازنده ی کارت های گرافیک تا چه زمانی از محصول خود پشتیبانی و قابلیت های جدیدی را به آن اضافه می یواش تا تجربه ی بازی های جدید، لذت مقدر شدن شود.

گرچه انویدیا هنوز حزن از کارت های گرافیک قدیمی که مبتنی بر معماری Fermi هستند پشتیبانی می کند، اما AMD بوسیله عارض تمام پشتیبانی خود را از کارت هایی که متعلق به دوره ی پیش از معماری GCN هستند به اتمام رسانده است. فراموش نکنید پشتیبانی انویدیا از کارت های Fermi بوسیله این معنی نیست که این کارت های گرافیک پشتیبانی اضافی درون حد کارت های جدید مبتنی بر معماری تورینگ (Turing) دریافت می کنند و به جدیدترین درایورها بوسیله روز می شوند. پشتیبانی از کارت گرافیک، یک موضوع و اعمال بهینه سازی روی آن موضوعی دیگر به احصائیه می آید. 

در ویدئوی منتشرشده از سوی Hardware Unboxed بوسیله مرحمت نشان داده می شود دو کارت باستانی که زمانی رقبای قطعی یک دیگر در بازار به احصائیه می آمدند، یعنی Radeon HD 7970 GHz (مبتنی پهلو معماری GCN) و GeForce GTX 680 (مبتنی بر معماری کپلر)، امروزه غلبه پردازشی متفاوتی دارند. 



عملکرد کارت های گرافیک قدیمی انویدیا و AMD هنگام اجرای بازی دووم اترنال (بخاطر مشاهده ی تصاویر بالا در اندازه ی اصلی، روی آن ها کلیک کنید)

Hardware Unboxed آزمایش های خود را در بخش های مختلفی گروه بندی می کند. در بخش مربوط به عملکرد پردازشی کارت های گرافیک یادشده، روشنی بازی روی 1080p انتظام شده بود؛ داخل ضمن تنظیمات گرافیکی داخل پایین ترین حالت (Low) قرار داشت. در این بخش، پردازنده های گرافیکی AMD که مبتنی بر تبار مطلع معماری CGN بودند موفق شدند عملکردی بسیار بهتر از پردازنده های گرافیکی مبتنی بر معماری کپلر انویدیا از خویشتن علامت دهند. برای شهید کارت گرافیک Radeon HD 7970 GHz در بخش عملکرد، ۱۲۴ درصد نوک تیز تر از GeForce GTX 680 و ۷۵ درصد کندرو نم از GeForce GTX 780 Ti است. ناگفته نماند دو کارت گرافیک HD 7970 GHz و GTX 680 در زمان خویشتن با قیمت ۴۹۹ دلار روانه ی راسته آمریکا شده بودند. در آن زمان کارت گرافیک انویدیا در زمینه ی کارکرد عملکرد بهتری داشت، اما AMD تلاش کرده وجود درون کارت گرافیکش بیشتر روی عملکرد تازه کار (Raw Performance) متمرکز باشد. 

ظاهرا فناوری فاین واین (Fine Wine ) شرکت AMD توانسته است معادلات را برهم بزند. به لطف Fine Wine کاربرِ کارت گرافیک AMD می تواند ورزش های مدرن را تو تنظیمات گرافیکی Low با ارزش ۶۰ فریم برثانیه عمل کند، اما کارت گرافیک هم رده ی متعلق به انویدیا از پس اجرا این حکم برنمی آید و نمی تواند محیطی قابل ورزش پردازش درنگ.

تا اینکه کارت گرافیک جدیدتر GeForce GTX 970 که مبتنی بر معماری مکس ول است دربرابر Radeon R9 390 شکست می خورد؛ کارت گرافیک موردبحث AMD به نمونه ۱۵ درصد عملکردی بهتر از خویشتن تو طبق رقیبش که متعلق به معماری مکس وارسته است، مدال می دهد. این موضوع بخاطر GeForce GTX 960 هم صدق می کند؛ جایی که این پردازنده ی گرافیکی با اختلافی ۴۳ درصدی شکست خورده Radeon R9 280X می شود. ناگفته نماند که حتی کارت گرافیک R9 270X به میزان ۶ درصد نوک تیز خیس از کارت میان رده ی موردبحث سری مکس ول است. 

AMD متصل علامت داده است که به لطف معماری GCN، در زمینه ی استفاده از API-های دایرکت ایکس ۱۲ و ولکان (Vulkan) دستِ والاتر را نسبت به انویدیا دارد. انویدیا تا زمان فرا رسیدن نمایش ی کارت های گرافیک مبتنی بر معماری پاسکال (Pascal) نتوانست کارت هایش را داخل این زمینه ها به شکلی درخورتوجه استحکام یواش. نتایج به دست آمده تنها محدود به بازی دووم اترنال نیستند؛ پیش تر نتایجی مشابه را بخاطر دیگر بازی های ساخته شده توسط اید سافت ور نظیر دووم ۲۰۱۶ و Wolfenstein: The New Colussus مشاهده کرده بودیم. در این دو بازی کارت های گرافیک جدید انویدیا توانستند عملکردی استثنایی و بیش بهتر از کارت های AMD از خود علامت دهند، ولی این موضوع برای کارت های باستانی دو شرکت، از پشت است.  فناوری FIne Wine

AMD هنگام معرفی کردن فناوری فاین واین اعلام کرد کارت های گرافیک باستانی بوسیله خصوص آن هایی که مبتنی پهلو معماری GCN هستند به لطف این فناوری بهبودهای مهمی به خود می بینند؛ تو ضمن طبق گفته ی AMD، بهبود این کارت ها درون کشش زمان دنباله پیدا می بطی ء. فراموش نکنید فاین واین را نمی توان فناوری ای به احصائیه آورد که AMD از روال به روزرسانی یواش افزاری به کارت های قدیمی اش اماله کرده باشد؛ در واقع کارت های باستانی مبتنی بر GCN دارای مهندسی پیشرفته ای بوده اند، بوسیله گونه ای که امروزه از طریق فاین واین می توان از حداکثر عملکرد آن ها نصیب گرفت. 

معماری GCN ای ام دی متعلق بوسیله سال ۲۰۱۱ است و بنابراین تو قسمت قسمت کردن ی معماری های بسیار قدیمی جای می گیرد. این معماری اولین کود درون کارت های گرافیک سری رادئون ۷۰۰۰ مورداستفاده قرار گرفت و برای AMD بسیار نتیجه حصه حیات. البته کارت گرافیک رادئون ۷۷۹۰ و شماری دیگر از کارت ها با اتکا به این معماری مصنوع نشدند. رادئون ۷۹۷۰ اولیه نسل از کارت های گرافیک رده بالای مصنوع شده با معماری GCN بود که تو ژانویه ی ۲۰۱۲ از سوی AMD به بازار عرضه شد، اما این کارت در طبق رقیبش یعنی GTX 680 انویدیا ضعف خورد. آمار نشان می رحم هنگام اجرای بازی ها با وضوح 1080p کارت گرافیک انویدیا عملکردی تا ۶ درصد بهتر دارد. این نتایج درون چندین بنچمارک به دفعات تکرار شده وجود. کارت گرافیک AMD قیمتی ۵۰ دلار گران تر نسبت به GTX 680 داشت، ولی هنگام اجرای بازی های ویدئویی، نسبت به این کارت نرخ فریم قدری پایین تازگی به تصویر می کشید. 

گفته های فراز درحالی مطرح می شوند که امروزه به لطف فاین واین، کارت گرافیک ۷۹۷۰ عملکردی بهتر از GTX 680 از خود نشان می دهد و کارتی کندرو تر بوسیله شمار می آید. در سال ۲۰۱۲، رادئون ۷۹۷۰ به طور میانگین ۵ تا ۱۰ درصد کندتر از GTX 680 بود، این میزان در سال ۲۰۱۳ بوسیله میانگین ۱۱ درصد رسید؛ ولی داخل سال ۲۰۱۴ به یک باره ورق برگشت؛ در این سال کارت گرافیک AMD عملکردی ۳۰ درصد بهتر از خویشتن نشان می داد. در سال ۲۰۱۵ در بازی های مخلوق شده با دایرکت ایکس ۱۱، کارت گرافیک AMD به میزان ۲۱ درصد سریع تر بود. فناوری فاین واین AMD تو سلاله دوم، ثالث و چهارم معماری GCN نیز مورداستفاده صبر گرفت و بهبودهای مهمی روی این کارت ها اعمال کرد. 

کارت گرافیک 290X ای ام دی تو سال ۲۰۱۳ خلال اجرای بازی ها با صراحت 1080p بوسیله نمونه ۸ درصد کندتر از GTX 780 Ti بود؛ اما پس از تولد فناوری فاین واین، قدرت پردازشی بیشتری مشهود کرد و تا عاقبت سال ۲۰۱۵، ورزش ها را نسبت به GTX 780 Ti به میزان ۱۴ درصد کندرو تر اجرا می کرد. تمامی این آمار نشان می دهند کارت های گرافیک AMD با گذر زمان نه تنها عملکرد پردازشی شان را حفظ می کنند بلکه درون بسیاری از مواقع بهبودهایی همچنین بوسیله خود می بینند. به طور کلی کارت های مبتنی پهلو GCN دارای غلبه پردازشی (در واحد فلاپس) بالایی هستند؛ به خشکی امدن زمینه آمار، کارت ۷۹۷۰ دارای غلبه تقریبا ۳/۸ ترافلاپس و کارت GTX 680 دارای قدرت تقریبا ۳/۱ ترافلاپ بودند.

کارت ۷۹۷۰ با وجود داشتن قدرت پردازشی بیشتر، تو ابتدای نمایش عملکردی ضعیف تر نسبت به کارت انویدیا داشت، اما هرچه زمان گذشت، ۷۹۷۰ قوی تر از قبل شد. یکی از اصلی ترین دلایل این موضوع به API-های متاخر و همچنین بهبودهای اعمال شده از طریق درایورها مربوط می شود. آمار نشان می دهند API-های متاخر ولکان و دایرکت ایکس ۱۲ تو مقایسه با دایرکت ایکس ۱۱ به لباس بهتری از پتانسیل های کارت های سری GCN بهره می گیرند و می توانند بهتر قدرت پردازشی آن ها را به چالش بکشند. بنابراین منطقی است ورزش های جدید که با استفاده از API-های متاخر مخلوق شده اند، عملکردی برجسته خیس از خود روی کارت ۷۹۷۰ برجای بگذارند. 

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درون این زمینه دارید؟بیشتر بخوانید:بنچمارک سراب بعدی پردازنده های رایزن موبایل AMD منتشر شدبنچمارک خراش تایگر لیک U به کاررفته تو سرفیس لپ تاپ بعدی مایکروسافت بی پرده شدسورس کد سلاله بعدی پردازنده های گرافیکی AMD دزدیده شدانویدیا فناوری گرافیکی DLSS 2.0 را معرفی کردن کردAMD نسخه دمو از رابط گرافیکی DirectX Raytracing مایکروسافت را منتشر کرد
  • ۹۹/۰۱/۱۱

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی