یک روز در میان نامه فراهان

چهار ببر آسیا در هر نهر و نقشه از مسری کووید ۱۹ خواه روشن مقایسه ی موارد ابتلا یا احصائیه جان باختگان داخل جهان، پیروز میدان مبارزه با ویروس کرونا بودند. رهبران سنگاپور، هنگ کنگ، تایوان و کره جنوبی از همان نخستین روزهای پیدایش بلای ناگهانی متاخر در چین و پیش از آنکه عالمگیر آن به دنیاگیری تبدیل شود، از مخاطره ورود کرونا به درون مرزهای کشورهایشان آگاه بودند. آن ها وقایع دو دهه ی گذشته پس از ظهور ویروس سارس را بوسیله یاد داشتند: اجل انسان و سقوط اقتصاد. از این رو، کشورهای یادشده به شدیدترین اسکناس و در سریع العمل ترین زمان ممکن مرزهایشان را بستند، کارکنان بهداشت اشتراکی را به صف کردند تا مخاطبان موارد ابتلا را پیگیری کنند و بیمارستان هایشان را آماده و شروع به انتشار داده ها و داده های درخشنده و پیوسته کردند. آن ها پیش از آنکه دیگر مدخل های دنیا اصلا نموداری از حساب مبتلایان داشته باشند، منحنی ابتلا بوسیله کووید ۱۹ را صاف کردند؛ اما داخل هفته های اخیر، این منحنی دوباره اوج گرفته و شمار موارد نو درون مرزهای چهار ناحیه سابق الذکر به طورتدریجی داخل حال افزایش است.

شمار آهسته و مستمر ی موارد کرونا در هنگ کنگ مکرر از ۱۸ مارس (۲۸ اسفند) شروع به تکثیر کرد و ۸۴ مورد جدید تا ۲۸ مارس (۹ فروردین) شناسایی شد. پس از آنکه برای ماه ها تعداد موارد جدید روزانه درون سنگاپور به ندرت دورقمی شد، حساب مبتلایان تازه در ۱۶ مارس (۲۶ اسفند) بوسیله ۴۷ تکثیر یافت و از آن زمان تاکنون، این دولت شهر، عزب داخل چهار روز تماشاچی شناسایی بیش از ۷۰ مورد متاخر بود. حساب موارد جدید روزانه درون تایوان درون اواخر ژانویه با اطلاع ۵ نفر به اوج رسید و بعد دوباره در میانه ی مارس به بیش از ۲۰ مورد درون روز افزایش یافت. کره جنوبی همچنین سومین آوریل (۱۵ فروردین)، ۸۶ مورد جدید شناسایی کرد.

این تعداد از موارد ابتکاری به ویژه درمقایسه با آمریکا یا ایتالیا هنوز بسیار کمتر است. ۱۶ مارس (۲۶ اسفند)، آمریکا ۹۸۳ مورد جدید داشت و این تعداد درون دوم آوریل (۱۴ فروردین) بوسیله ۲۹،۸۷۴ نفر افزایش یافت و موارد جدید روزانه تو ایتالیا نیز درون ۲۱ مارس (۲ فروردین) با ۶،۵۵۷ نفر به فراز رسید. وجه هشدارآمیز تکثیر شمار موارد نو در کشورهای موفق آسیایی، وقوع آن داخل حالی است که تعداد بیماران کاهش می یابد و اینک با وقوف افراد جدید مکرر تکثیر می یابد. از منظر بیرونی، چنین چیزی بدترین سناریو امکان پذیر محسوب می شود و به معنای بازگشت مصیبت پس از آن است که تلاش ها برای مقابله با بیماری کاهش می یابد. با این حال، ظهور بیماران متاخر فریبنده است؛ مربوط به آن ها به معنای پا بر جا کلمه از جایی دیگر آمده اند. بازگشت ویروس از بیرون از مرزها می تواند حاوی درس هایی بخاطر مرحله ی بعد اینده دنیاگیری در دیگر کشورها باشد.مقاله ی مرتبط:موج دوم کووید ۱۹؛ نگرانی ها از بازگشت ویروس کرونا با رفع انفراد ها تو چروک



سپاهی حکومت پدافند کیمیایی و میکروبی و پرتوزاینده در نیروهای مسلح کره جنوبی

شاق واقعی این است که ویروس ها نمی دانند سرحد چیست. ببرهای آسیایی در حال تجربه ی «بازورود» بلای ناگهانی و عفونت هایی هستند که پیامد دخول مسافران از مکان هایی است که هنوز تو میدان مبارزه با کووید ۱۹ پیروز نشده اند.

تمام کشورهای درگیر با ویروس کرونا درون یک سیاره واقع شده اند و گریزی از این حقیقت نیست. در سنگاپور، هنگ کنگ، الزام جنوبی و تایوان، چند تک ابتدایی ازطریق چین وارد مرزها شدند و به تو اجتماع راه یافتند. این امر در سرتاسر فوریه، به عفونت های اجتماعی یا «موارد محلی بدون ارتباط» منجر شد. این موارد ابتلا نگرانی هایی به دنبال داشت؛ ولی شیوع طاسی بیماری همچنان کم بود، تا اینکه دنیاگیری فراملی شد و انتشار ویروس در هر نقطه اتفاق افتاد. بنیان کاولینگ، همگی گیرشناس در دانشگاه هنگ کنگ می گوید:تنها حساب کوچکی حیات داشت و سپس به نوعی ناپدید شدند؛ اما در پایان فوریه و اوایل مارس، شروع به دریافت موارد ورودی بیشتر از اروپا کردیم. هنگ کنگ شمار زیادی را از اروپا و ایالات متحده و دیگر بخش های گیتی گرفت و ناقلان اضافی نیز از آمریکا بوسیله تایوان رفتند.

ادخال ویروس از آمریکا و اروپا به موارد محلی بدون ارتباط متاخر منجر شد و تعداد بیماران دوباره فاتحه به تکثیر کرد. بوسیله عنوان مثال، جیسون تانگ، مدیر مرکز دادرسی گذاری برای درمان و پیشگیری در مدرسه ی پزشکی دانشگاه استنفورد و نویسنده ی مقاله ای درباره ی موفقیت های مقدماتی ی تایوان، درباره ی این ناحیه می گوید:مقام ها تعطیلات زمستانی را بخاطر کودکان تا ۱۰ روز تسلسل کردند تا امکان آماده کردن آن ها برای بازگشت به مدرسه با ماسک مهیا شود. افراد بسیاری که برای تعطیلات به اروپا رفتند، درون حالی بازگشتند که ناقل ویروس بودند. پیش از آنکه سازمان بهداشت جهانی (WHO) بگوید، طولانی پروازها از گره را راکد کردیم؛ اما پس از آن، کارهای زیادی انجام ندادیم. از این رو، ویروس در حال طغیان تو اجتماع بود و اکنون احاله اجتماعی را داریم. سپس انسان مبدا به بازگشت از اروپا کردند و حتی به فکرمان اندوه نرسید.

تا پیش از ورود مجدد ی کرونا، سنگاپور و هنگ کنگ و تایوان همه ویروس را درون مرزهایشان بوسیله طورمستمر مهار کنند. مقام ها به متعاقب وقوف هر عفونت یا آن طور که معلوم شد، تقریبا هر عفونت، زنجیره ی مخاطبان بیمار را پیگیری و تمام آن افراد را از سایر جمعیت جدا کردند. تایوان سندیت داده ی مهاجرتی خود را به سامانه ی ملی بهداشت متصل کرده است. سنگاپور برای هرکس که مقررات دوری گزینی مدنی را مادون پا بگذارد، جریمه های سختگیرانه سیاق و داده های لخت درباره ی هر مورد و سنبله منتشر کرده است. کاولینگ می گوید:شاق این است که تک تک افراد را شناسایی نمی کنید؛ به خاص وقتی افراد دارای علائم خفیف می دانند اگر آزمایش دهند، بوسیله قرنطینه خواهند رفت و دوستان و قوم هایشان نیز از سایرین استثنا خواهند شد. این مسئله ناخوشایند است و به خاص درزمینه ی کووید ۱۹، نکته ای منفی به شمار می آید.

نشر سریع ویروس ظاهرا تا حدی بدین دلیل است که پیش از شروع بیماری شدید، افراد می توانند در حوالی ی نهفتگی و درحالی که علامتی ندارند، ویروس را به دیگران نقل مکان کنند.



نمایی از تحت ی تماشا در تفریحگاه مارینا بی سندز در سنگاپور که تقریبا تهی از جمعیت شده است.

دیگر کشورها نتوانستند ویروس را مهار کنند یا تلاشی بخاطر آن انجام ندادند. نوبت های اروپایی و آمریکایی دربرابر ضرورت و زمان اسلوب مقررات سختگیرانه به سوا اقداماتی همانند دوری گزینی اجتماعی و تعطیلی مدارس و الزام مردم بوسیله ماندن در مسکن مردد بودند. اکنون همان دولت ها و پژوهشگران بهداشت اشتراکی باید دریابند تا کِی بوسیله حفظ این دستورالعمل ها نیاز است. این راهکارها به اشتی گویا مردم و اقتصاد آسیب می زنند؛ اما حاضر کردن امکان رابطه نزدیک افراد با یکدیگر، فرصت انتشار دوباره ی مصیبت را فراهم می نرم.

ازنظر همه گیرشناسانه، این آشفتگی فراغت است نرخ تکثیر محور ی بلای ناگهانی را مهار بطی ء که مبین شمار افرادی است که هر فرید ناقل ویروس می تواند آلوده یواش. در رأس منحنی در ووهان، باشگاه اصلی گستردن ویروس کرونا، بها یادشده احتمالا نظیر بخش هایی از آمریکا و اروپا بین ۲ خواه ۲/۵ برآورد می شود. پس از آنکه نصیب و قسمت چین ووهان را قرنطینه و افراد را به ماندن تو بناء ملزم کرد، نرخ تکثیر پایه احتمالا تا ۰/۳ کاهش یافت. در چین، مقررات سختگیرانه درون ژانویه اعمال شد و ممکن است اقبال در هفته ی جاری آن ها را بردارد.

بازگشت آشکار کرونا در بخش های مختلف اجرا اقدامات متفاوت را برای مهار آن داخل پی داشت. هنگ کنگ برخی سختگیری ها را داخل هفته های مبدا مارس کاهش داد؛ اما از قبل سرسختانه آماده حیات. اینک سنگاپور، هنگ کنگ، اضطرار جنوبی و تایوان مقررات سختگیرانه تری درزمینه ی دوری گزینی اجتماعی و کنترل مرزها وضع کرده اند. اتباعی که رخصت ی دخول روشن می کنند، باید ۱۴ روز در قرنطینه بمانند و داخل هنگ کنگ و سنگاپور با اپلیکیشنی موبایلی تحت نظارت قرار می گیرند؛ هرچند اثربخشی این اپلیکیشن ها هنوز مورد وسواس است. از وقتی مقام ها داخل سنگاپور به جای جداسازی افراد از برخی کشورهای خاص، طولانی مسافران واردشده به سرزمین را به قرنطینه فرستاده اند، وضع بهتری واضح کرده اند. سنگاپور نیز تمام مدارس و اغلب مشاغل را تعطیل کرده است.

با بود طغیان دوباره، جا های یادشده همه همچنان تقریبا با ردیابی تک مورد موارد و مخاطبان درون مرحله ی مهار دنیاگیری خواه نوعی مرحله ی انتقالی هستند که ترکیبی از مهار و کاهش سختگیری ها دربرگیرنده اقدامات دوری گزینی و تعطیلی مدارس و مشاغل و لغو گردهمایی های جمعی است. ایالات متحده و اروپا که منحنی در آن ها با رشد تصاعدی درحال اضافه است، با کاهش دوری گزینی های اجتماعی بور ی اضافی دارند. وانگ می گوید:زمان حال آن ها در بخش هایی متفاوت از نمودار هستند. وقتی افزایش در معاشرت نقطه ی ارتفاع است و باید کنترلش کنید، تاحدممکن راهبرد کاهش را درون پیش می گیرید تا منحنی را صاف کنید. سپس صبر می کنید و می بینید کجا هستید و چنانچه سختگیری ها را بیش زودتر برداشته باشید، با طغیان دوباره ی ویروس مواجه می شوید.مقاله های مرتبط:گیتی پس از کرونا؛ دنیاگیری کووید ۱۹ چگونه به پایان خواهد رسید؟بحران کرونا در کره جنوبی؛ دولت چگونه شیوع کووید ۱۹ را مدیریت کرد؟



سربازان یگان کیمیایی گند تایوان

برای کشورهایی نظیر ایران که احتمالا درصدد کاهش استنکاف گزینی اجتماعی هستند، این هشداری ترسناک است. احصائیه موارد ابتلا در خال ی بالا مقدور است فاجعه مرحله باشد؛ اما کِی از نقطه ی اوج گذر می کنیم؟ صدها میلیون نفر از آدم نمی توانند برای ابد از جامعه فاصله بگیرند. سنگاپور و هنگ کنگ و تایوان با وجود موارد متاخر همچنان بها تکثیر پایه را در دوروبر یک نگه داشته اند. این قیمت به معادل ی کافی است تا بتوان موارد را پیگیری و رشدهای ناگهانی را مهار کرد. برابر گفته ی کاولینگ، احتمالا دو رویکرد برای مقابله با ویروس وجود دارد: ۱. آزمایش مکرر و وقوف موارد و جداسازی آن ها و توقف حرکتشان درون اجتماع؛ اما پیداکردن هر بیمار، به ویژه موارد خفیف، ابد حکم آسانی نیست؛ ۲. حفظ برخی اقدامات درزمینه ی دوری گزینی مدنی که اهمیت فراوانی دارد.

نکته ی مثبت درباره ی رساندن نرخ افزودن پایه بوسیله یک، این است که شاید درحقیقت بتواند شرایط را قدری برای کشورها بهبود دهد. مدارس ممکن است دوباره باز شوند؛ اما با تهویه ی هوای بهتر و اندازه ی اندک کلاس ها. مکان های رأی گیری بخاطر انتخابات باید به پیمانه ی کافی بزرگ باشد تا با داشتن فضای کافی از انبوهی بیش از اندازه جلوگیری شود. فروشگاه ها و رستوران ها می توانند مجدد باز شوند. ساعت کار افراد باید به کمیت ای انعطاف پذیر باشد که دفترهای کار و کارخانه ها لبالب از جمعیت نشود و زمان های رفت آمد به نحوی انتظام شوند تا تماشاچی ازدحام جمعیت در متروها و اتوبوس ها نباشیم. همچنین، آزمایش خون پادتن کووید ۱۹ می تواند افراد ایمن را معارفه کند و بوسیله جمیع امکان دهد تا به زندگی معمولی تر بازگردند.

کاولینگ می گوید:برای موج دوم، آنچه مایلیم اتفاق بیفتد، این است که درصورت رشد شیوع، سرعت آن بیش ناچیز باشد. ویروس کرونا ناپدید نمی شود و صبر حلق آن را نابود کنیم. ناگزیر باید از این گنجایش با کرونا مواجه شویم که قدیم تو اطرافمان خواهد بود؛ ولی امیدوارم تا وقتی بتوانیم درمان یا واکسنی کارآمد معارفه کنیم، احصائیه بیماران را ناچیز نگه داریم.بیشتر بخوانید:چگونه ازطریق پردازنده رایانه در مهار ویروس کرونا ایفای نقش کنیم؟قرنطینه ووهان گره پس از ۷۶ روز به سرانجام رسیدحالت آنلاین نمایشگاه E3 2020 نیز امسال برگزار نمی شودهمه گیری ویروس کرونا تو ایران از نگاه آمار و ارقام [به روزرسانی: ۲۰ فروردین ۹۹]نقش چشمگیر بیماران عاری مدال در بسط ترویج ویروس کرونا
  • ۹۹/۰۱/۲۱

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی