یک روز در میان نامه فراهان

ثروت دنیا براساس اکوسیستم های طبیعی سیاره ی ما بنا شده است و کارشناسان هشدار می دهند که درصورت فروپاشی آن ها، ممکن است اقتصاد جهانی نیز افت یواش. شاخص بیمه ی جدیدی از سوی مؤسسه ی سوئیس ره (Swiss Re)، نشان داده است که بخشی بیش از نیمی از کل تولید ناخالص داخلی جهانی به کالاها و خدماتی وابسته است که فطرت آن ها را فراهم می درنگ. با این حال در مناطق زیادی داخل سراسر جهان، این سیلندر ثابت قدم درحال فروپاشی است.

گزارش مذکور که «شاخص تنوع زیستی و خدمات اکوسیستم (BES)» نام دارد، مدال می دهد که یک پنجم از کشورهای جهان درحال مهیا روی ناحیه های اکولوژیکی ترد ای قرار دارند و بیش از یک سوم از زمین های آن ها به انگیزه فعالیت های انسانی تخریب شده است. اکوسیستم این ۳۹ کشورها عمدتا بوسیله خاطر کاهش وسیع تنوع زیستی که ناشی از عوامل مختلفی مانند جنگل زدایی، کشاورزی، معدن کاری، رواناب، گونه های مهاجم یا کاهش گرده افشانان است، می تواند درخطر فروپاشی باشد. این شاخص با مرام مهیا کردن معیاری برای دولت ها و کسب و کارها طراحی شده است تا بتوانند وضعیت اکوسیستم های محلی را که از نظر اقتصادی وقار دارند، درک کنند؛ با این صدای زیر مردانه که بتوانند به اسلوب محلول مناسبی بخاطر جوامع درون معرض ریسک برسند.

کشورهای درحال توسعه که دارای بخش های بزرگ کشاورزی هستند (مثل کنیا، ویتنام، پاکستان، اندونزی و نیجریه) خصوصا بوسیله انگیزه ربط تولید ناخالص داخلی بوسیله منابع طبیعی، درمعرض ریسک راحتی دارند؛ اما مناطق پرجمعیت و بنیانی از نظر اقتصادی مانند جنوب خاوری آسیا، اروپا و آمریکا همچنین با وجود تنوعی که داخل صرفه جویی آن ها وجود دارد، داخل معرض این خطر راحتی دارند.مقاله های مرتبط:فناوری، اقلیم و سرمایه داری؛ مثلث غیرممکن بشر داخل قرن ۲۱جنگل زدایی کنونی مسئله گرمایش زمین را تسریع می کند

دررتبه های اول کشورهای استرالیا و آفریقای جنوبی راحتی دارند که نیز از مبصر ترین اقتصادهای جهان به شمار می قضیه و هر دو در حال درگیری با کمبود آب، گرده افشانی و مشکلات مربوط بوسیله مراقبت از ساحل هستند. حتی کشورهایی بسان برزیل و اندونزی که تاکنون بخش بزرگی از اکوسیستم های طبیعی آن ها مشت نخورده پاینده الباقی است، قناعت و پری های روبه رشدی دارند که به شدت متکی کنار منابع غریزی است. کریستین مومنتالر (مدیر ارشد اجرایی گروه سوئیس ره) می گوید: «احتیاج آشکاری بخاطر ارزیابی شرایط اکوسیستم ها حیات دارد تا جامعه ی جهانی بتواند اثرات منفی بیشتر روی اقتصاد سراسر گیتی را به حداقل برساند. این بسرنوشت شوم دچار کردن مهم از کار، رادیکال مبتنی بر داده را برای درک خطرات اقتصادی تخریب تنوع زیستی و اکوسیستم ها حاضر می کند.»

فداکار کشورها مناسبت اقتصادی خود به دنیای طبیعی را محاسبه کرده اند؛ ولی گزارش جدید یکی از اولین مواردی است که این مسئله را داخل سطح جهانی مورد بررسی استراحت می دهد. برای مثال، از تمام سرمایه گذاری هایی که نهادهای مالی هلندی ایفا داده اند، ۳۶ درصد به شدت وابسته بوسیله خدمات اکوسیستم است. در گزارشی که اخیرا منتشر شد، این طور مولود گیری شد: «بخاطر این سرمایه گذاری ها، از دست دادن خدمات اکوسیستم منجر به اختلال قابل توجه داخل روندهای تجاری و ضررهای مالی می شود. زیادترین وفاق روی اکوسیستم هایی است که آب زیرزمینی و آب سطحی را تأمین می کنند.»

درون سطح جهانی، تصویر از این وحشتناک تر است. شاخص جدید که فقط مبتنی به خشکی امدن تنوع زیستی اکوسیستم های خشکی است، مقایسه می نرم که چگونه کشورهای سراسر دنیا از منابع طبیعی خود برای سود آوری استعمال می کنند و این امر چگونه روی زمین اثر می گذارد.



پژوهشگران برای کامل ۱۹۵ کشور وضعیت ۱۰ مورد از خدمات اکوسیستم مانند زیستگاه های دست نخورده، کیفیت هوا، زنهار آب، مولود خیزی خاک، مراقبت ساحلی، فرسایش و منابع چوب را ارزیابی کردند. تقریبا یک سوم از کشورها (در مجموع ۶۰ ملک) در بیش از ۲۰ درصد از سرزمین های خود دارای اکوسیستم هایی بودند که داخل وضعیت شکننده ای قرار داشتند. متمایز ارائه شده لزوما به این معنا ازاله که این اکوسیستم ها یا اقتصادهای موقوف بوسیله آن ها محکوم به فنا هستند؛ اما اگر راهی که تو پیش پژمرده ایم، ادامه دهیم، فعالیت های انسانی می توانند اکوسیستم های را به نقاط سراشیبی برساند و فروپاشی آن ها را تو پی داشته باشند.

تصور مسلم ما درون استفاده از اکوسیستم ها این است که تجدید منابع را منحصر به فرد می دانیم؛ درحالی که چنین نیست. اگر نقش تنوع زیستی و سهم تمام آن در تولید اقتصادی در تصمیمات نهادهای دولتی، شرکت ها و دیگر ذینفعان درنظر پژمان می شد، خرابکاری خدمات اکوسیستم می توانست به میزان قابل توجی کندتر یا حتی سیلان آن معکوس شود.

البته با توجه به تفاوت های وضعیت کشورهای مختلف، استراتژی های حفاظت نیکوترین و راه حل ها احتمالا بخاطر مناطق مختلف جهان مساوی نخواهد بود. در این گزارش آمده است که کشورهایی نظیر هند و نیجربه باید سریعا با کاهش تنوع زیستی مقابله کنند؛ در برابر تیمار انبوهی جمعیت بالایی دارند و هم تولید ناخالص تویی آن ها به شدت بوسیله اکوسیستم های طبیعی موقوف است.

از طرف دیگر تو کشوری مانند استرالیا، وابستگی تولید ناخالص تویی به اکوسیستم هایی پایین و تراکم جمعیتی آن کم است؛ با این حال این ناحیه نیز با چالش های اقلیمی مختلفی مانند آتش سوزی طبیعی و کمبود آب مواجه است که شاید تو آینده، اکوسیستم های آن را در معرض خطر قرار دهد؛ بنابراین محافظت از آنچه جاویدان الباقی و آمادگی بخاطر تغییرات آینده بسیار مهم است.

البته شاخص پیشنهادی محدودیت هایی دارد و نویسندگان اذعان می کنند که برآوردهای آن ها کامل نیست و احتمالا لازم است هرچند سال یک بار بوسیله روزرسانی شوند تا رک شود وضعیت چگونه است. متمایز سابق الذکر خط مبنای خوبی بخاطر آینده ای است که پیش رو داریم و ظاهر می کند که در کجاها باید در مورد فعالیت های اجتماعی- اقتصادی بیشتر مراقب باشیم؛ چرا که آن مناطق در معرض ریسک هستند.بیشتر بخوانید:طرح استفاده از مولد خورشیدی بخاطر مشتریان پرمصرف برق ادا می شودافزایش اثرگذاری انرژی تجدید پذیر نسبت بوسیله کارمایه هسته ای در کاهش انتشار کربناولین گونه ای که مردم آن را بوسیله نابودی کشید، کدام بود؟گوگل از نقشه تاسیس مقر عظیم خود درون سن خوزه پرده برداشتبرآوردی تازه میزان میکروپلاستیک های لبالب تو کف اقیانوس ها را ۱۶ میلیون جثه می داند
  • ۹۹/۰۷/۲۶

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی